On left here - if you are on Pc.. click and choose your own language. Are you on Tab (small) or mobile phone, Choose your language over here :-) Klikk here to see !!!!!!!

Sognefjellet

Sognefjellets ville landskap med utsikt til Jotunheimens mektige fjell langs nasjonal turistveg Sognefjellet.

Foto ©: Geir Johansen

Kategori: Vegstrekning

Type: Nasjonal turistveg

Sognefjellets ville landskap med utsikt til Jotunheimens mektige fjell.

Nå tar vi oss en tur over Sognefjellet langs Nasjonal turistveg Sognefjellet Fv55. Det er virkerlig en opplevelse, fra den frodige og grønne Bøverdalen - til Sognefjellets ville landskap med utsikt til Jotunheimens mektige fjell i øst, og til man kjører ned av fjellet mot Fortun gjennom den atter frodige Bergsdalen. Her viser vi deg i bilder hele turen - så det er bare å klikke på de lyseblå linkene - så kommer det opp bilder fra der vi beskriver turen. Lengre ned er det også et bildegalleri med bilder i rekkefølge fra Lom til Skjolden.

Vi starter turen i Lom på Fv55 mot Sognefjellet, og kjører først gjennom starten på den vakre og frodige Bøverdalen, og allerede her begynner du å få en liten aning om hva som venter deg. Bøverdalen er lang og vi fortsetter gjennom den i vakker natur langs Bøverelven som følger oss mesteparten av veien og forbi Elveseter ( Her kan du jo titte litt på sagasøylen ), og nesten helt opp til  utsiktspunktet Vegaskjelet. Her forlater elven oss - men du kan jo ta en stopp her å beundre utsikten innover den flotte Leirdalen, hvor også Bøverelven fortsetter innover dalen.

Videre etter 2,6 km kommer du til Jotunheimen fjellstue, der det også er et flott utsiktspunkt hvor du kan ta deg en pust i bakken, å nyte utsikten over landskapene og Høyfossen som kommer ned fra Høydalsvatnet. Nyt også utsikten videre innover mot Bøvertjønnene og Bøvertun i den samme  retningen du skal fortsette å kjøre mot Sognefjellet.

Sognefjellet 006 - Utsikt mot Bøvertjønnene i Bøverdalen - Foto Geir Johansen.jpg

Etter Bøvertun begynner du på Breidsæterdalen og det begynner etter kort tid å gå oppover mot fjellet, og du er på slutten av dalen og nærmer deg toppen, men rett før det - en liten utkjørsel hvor du kan stoppe å nyte utsikten nedover dalen der du nettopp har kjørt opp.

Når du er over toppen av dalen, har du fortsatt en svak stigning forbi Krossbu og litt til før du er på toppen å begynner på selve Sognefjellet. Det er svingete opp fjellsiden fra Krossbu, men på toppen kan du jo nyte utsikten mot Jotunheimens fjell i øst og Smørstabbtindan, og se Store Smørstabbtind, og litt lengre opp når du er kommet på Sognefjellet kan du se litt tilbake i øst å se alle Smørstabbtindene ved Sognefjellshytta.

Nå er du kommet opp på Sognefjellet, og bare kan nyte turen over fjellet med en utrolig flott fjellnatur. Om 3,5 km er du ved Prestesteinsvatnet rasteplass å kan ta deg en hvil fra kjøringen å nyte utsikten over Prestesteinsvatnet mot fjellet Fannaråki og Fannaråkbreen. Vet denne rasteplassen er det også en finurlig sikteanordning så du kan bruke får å se hva som er de forskjellige fjellene som du ser herfra i Jotunheimen. Nå er du sånn ca midt på Sognefjellet.

Sognefjellet 010 - oppe og starten på Sognefjellet - Foto Geir Johansen.jpg

Så er det bare å kjøre videre i flott, vill, og vakker fjellnatur før du kommer til 90 graders svingen ved Hervavatnet som er demmet opp, og du kjører over demningen på din videre ferd. Etter 6 km i atter flott fjellnatur, kommer du til en ny rasteplass som det er anbefalt å stoppe ved. Her kan du gå opp på haugen ved varden å få en nydelig utsikt over Helgedalen mot Skagstølstinden og fjellene Hurungane, og også innover Helgedalen.

Nå er du allerede begynt på nedstigningen fra fjellet, og er om litt ved Turtagrø å ser nedover dalen du skal kjøre. Videre nedover dalen mot Fortun er det bratt og svingete, og er en vegstrekning det må kjøres rolig på. Men hvem har det travelt? Nå ser du ganske snart Fortun i bunnen av dalen, og skal kjøre videre mot Skjolden som ligger innerst i Lustrafjorden. Før skjolden kjører du gjennom Fortunsdalen, og Eidsvatnet. Så er du endelig kommet til Skjolden, og begynnelsen på Lustrafjorden - som er en fjordarm av Sognefjorden. Nasjonal turistveg Sognefjorden går helt videre langs Lustrafjorden og til Gaupne. Håper Dere har hatt en flott og uforglemmelig tur!

IMG_1879 Lingaelvfossen og Eidsvatnet like før Skjolden og Lustrafjorden-foto Geir Johansen.jpg

Hele beskrivelsen over vil du se i rekkefølge fra Lom, over Sognefjellet og helt til enden ved Skjolden ved Sognefjorden- i bilde slideshow under her.

Se flere bilder

Se flere bilder av severdigheten i helsides slideshow bildevisning. Bare trykk på de røde pilene for å skifte bilde. På liten Tab og Mobiltelefon - bare sveip sideveis med fingrene.

Annonseplass
*** Tips ved bruk av Foto Slideshow på PC og Mobiltelefon***

For å få utnyttet SlideShow bilde galleriet fullt ut og se hele bildet på Pc. Bruk " Fullskjerms " visning i din Internetleser / browser. For å få fullskjerm visning gjør du slik!

Klikk på F11 tasten øverst på ditt tastatur. Da ser du at du får fullskjerm visning da den øverste verktøyraden blir borte.

Ved å klikke på F11 igjen, avslutter du fullskjerm visningen, og du får vektøylinjen tilbake. Enkelt og greit!

På Mobiltelefon - vipp telefonen så du har telefonen liggende. Da får du slideshowet på hele skjermen. For å skifte bilde - sveip til høyre eller venstre med fingrene.