On left here - if you are on Pc.. click and choose your own language. Are you on Tab (small) or mobile phone, Choose your language over here :-) Klikk here to see !!!!!!!

Annonse top

Nasjonal turistveg Lofoten

Nasjonal turistveg Lofoten. En reise i en magisk vakker natur.

Foto ©: Geir Johansen

Kategori: Vegstrekning

Type: Nasjonal turistveg

Nasjonal turistveg Lofoten fører deg gjennom noe av de vakreste landskaper Norge har å by på

Ved å dra hele turen langs Nasjonal turistveg Lofoten - enten du kjører bil eller er passasjer på en buss. Vi du få en opplevelse av de helt skjeldne. Her gjører du gjennom natur og landskaper som vil ta pusten fra deg. Det er vakkert, spektakulært, vilt og rått - og kontrastene er enorme.

Nasjonal turistveg Lofoten går fra Raftsundbrua ved Raftsundet til Å i Lofoten - eller motsatt i  motsatt retning om du vil. Vegen er en av Vegvesnets storsatsning på spesielle vegstrekninger som gir den besøkende unike naturopplevelser i Norge. Det er laget flotte rasteplasser og utsiktspunkter langs veien. Alle utsiktspunkter og rasteplasser er laget med helt spesiell arkitektur - og du finner ikke en rasteplass og utsiktspunk som er lik i utforming. Her er også servicebygg og møbler hvor du kan sitte å nyte utsikten - gjerne med medbrakt mat og drikke. Ja det er bare nyte utsikten å ta livet helt med ro, - la de flotte synsinntrykkene fra naturen synke inn, - og føle litt sjelefred

Langs denne veien kjører du langs en kombinasjon av vilt opprørt hav, vakre fjorder og fjordlandskaper, spisse alpine fjell som stuper ned i vannet, mindre byer og tettsteder, små lune fiskevær, og hvite strender med krystallklart vann man assosierer med adskillig sydligere breddegrader.

021d Utsikt mot Blålyngen over vatnfjorden- foto Geir Johansen.jpg

En reise langs turistveg Lofoten vil garantert sette spor i noen og enhver. Den ville, vakre, og spektakulære naturen - har gjort tusenvis av reisende målløse av beundring hvert eneste år. Du tror det ikke selv når du har sett det.

Annonseplass

Turistveg Lofoten starter ved Raftsundbrua, og fortsetter langs E10 ( Kong Olav`s veg ) til Å helt vest i Lofoten så langt det går ant å komme med bil. På turen passerer man mange småbyer, bygder og tettsteder som ligger rett ved veien som virkerlig verd å besøke. For andre steder som også er verdt et besøk må du ta en liten avstikker fra hovedveien.

Den første bygda man passerer og som ligger innerst i Ausnesfjorden er Laupstad. Videre kommer man til krysset i Vestpollen hvor du kan ta en avstikker til den koselige bygda Laukvik før du drar videre vestover på E10. I Laukvik er forresen et av de desidert flotteste stedene å se Midnattsola, og det er vakker natur på tur til Laukvik.

Videre vestover på E10 å du kommer til byen Svolvær. Her er det egentlig et must å dra innom da Svolvær er det største handels stedet, og har tittelen "Lofotens hovedstad". Her finner du hotell og overnatting i alle varianter, og ikke minst rorbuer. Mange restauranter og spisesteder, og en kaipromenade man bare MÅ vandre langs.

023a Lofoten - Svolvær 2 - foto Geir Johansen.jpg

Fra Svolvær drar man videre vestover og neste er det historiske tettstedet Kabelvåg, og en stopp her er anbefalt. Her bør man virkelig besøke Lofotakvariet og Lofotmuseet før man drar videre. Neste man kommer til å bør ta en avstikker ned til venstre - er til det kjente og historiske fiskeværet Henningsvær ( skiltet fra E10 ). Videre langs veien kommer man til Borg hvor Lofotr viking museum ligger rett langs veien på en høyde til venstre. Neste man kommer til er Leknes største tettstedet og handelsenter i vestlofoten. Her kan du ta en avsikker ned til det kjente fiskeværet Stamsund også.

Etter Leknes passerer du de små bygdene Napp og Ramberg, og hvor neste anbefalte avstikker er til det lille historiske fiskeværet Nusfjord.  Videre kommer du til de idylliske stedene Hamnøy og Reine  før du rett etter dem er kommet helt ut til Å.

031b Hamnøy ved Reine- foto Geir Johansen.jpg

Se flere bilder av severdigheten

Se flere bilder av severdigheten i helsides slideshow bildevisning. Bare trykk på de røde pilene for å skifte bilde. På liten Tab og Mobiltelefon - bare sveip sideveis med fingrene. Slideshowet viser i rekkefølge noe av hva du kan se langs turistvegen. Fra start til slutt.

Annonseplass over bilder
*** Tips ved bruk av Foto Slideshow på PC og Mobiltelefon***

For å få utnyttet SlideShow bilde galleriet fullt ut og se hele bildet på Pc. Bruk " Fullskjerms " visning i din Internetleser / browser. For å få fullskjerm visning gjør du slik!

Klikk på F11 tasten øverst på ditt tastatur. Da ser du at du får fullskjerm visning da den øverste verktøyraden blir borte.

Ved å klikke på F11 igjen, avslutter du fullskjerm visningen, og du får vektøylinjen tilbake. Enkelt og greit!

På Mobiltelefon - vipp telefonen så du har telefonen liggende. Da får du slideshowet på hele skjermen. For å skifte bilde - sveip til høyre eller venstre med fingrene.

Se bilder i PopUp bildegalleri fra Lofast ( kommer på egen side )